Tolókapu

 

Tolókapuk és automatizálásuk:

 

Kétféle tolókaput különböztetünk meg, felfüggesztésük és rögzítésük alapján:

Az egyik a sínen gördülő tolókapu:

A kapu ebben az esetben általában betonozott alapra rögzített különféle profilú ("V", "I"," Ω") sínen  gördül a profilhoz illeszkedő csapágyazott kerekek segítségével. A kapu kidőlését, a kapu tetején elhelyezett felső görgő akadályozza meg.  A kapu hosszmérete kb. 30-50 cm-rel nagyobb a nyílás fesztávolságának a méreténél. Ezen kapu típusnak a hátránya, hogy mechanikai szennyeződések, téli időszakban a lefagyás akadályozzák a működést. 

                      

A másik fajta az úszó, vagy függesztett tolókapu:

Ez a kapu abban különbözik a sínen gördülő tolkaputól, hogy a kapu áthajtási nyílásába nincs beépítve semmilyen sínszerkezet a földbe. A nyitási irányban a pillér mellett egy föld alá betonozott ellensúlyra felszerelt görgő csoportok, és a tolókapu szerkezet aljára felszerelt "C" sín biztosítják a kapu alátámasztását. A kapu kidőlését, a kapu tetején elhelyezett felső görgő akadályozza meg. A nagyobb méretű úszókapuk biztonságos üzemeltetéséhez, a fogadó oszlopon, vagy oszlopokon felfutó görgő és felfutó bak telepítése szükséges. Az úszókapuk előnye, hogy nincs lefagyás, nem kiemelhető a kapu. A kapu mérete kb. 1,2-1,8m-rel hosszabbnak kell lenni (csak alul) a nyílás fesztávolságánál.

       

Tolókapu automatizálás:

A tolókaput egy fogaskerékkel ellátott motor mozgatja. A kapcsolatot a kapuval a tolókapura felszerelt fogasléc biztosítja, mely fém és műanyag is lehet. A motort (tolókapu hajtómű) egy beépített vezérlés szabályozza, melyhez különböző biztonsági és kényelmi berendezések csatlakoztathatók. Ilyenek pl. rádió- vevő, fotocella, antenna, villogó lámpa, kulcsos kapcsoló, kód kapcsoló, kártyaolvasó, stb. Valamennyi tolókapu hajtómű rendelkezik áramszünet esetén gyorsan kioldható szerkezettel, mely lehetővé teszi a kapu kézi mozgatását.